Autor: Tomasz Huk
ISBN: 978-83-7251-925-2
Ilość stron: 224
Data wydania: 2008
Ideą przewodnią książki jest prezentacja, analiza i wskazanie znaczenia koncepcji edukacji skupionej na kształtowaniu umiejętności kluczowych. Wymaga to odmiennych podejść do procesu organizacji nauczania oraz nowych kompetencji nauczycieli.
Podejście to umożliwia w konsekwencji osobom młodym przygotowanie się do dalszej nauki oraz dorosłego życia i podjęcia pracy zawodowej.
Osobom dorosłym zapewnia możliwości rozwijania i aktualizowania ukształtowanych umiejętności poprzez korzystanie z oferty edukacji ustawicznej w tworzącym się społeczeństwie wiedzy.
Umiejętności kluczowe dotyczą:
• planowania, organizacji i oceny własnej nauki,
• komunikowania się i współdziałania w zespole,
• twórczego rozwiązywania problemów,
• wykorzystania informacji i posługiwania się technologią informacyjną,
• połączenia wiedzy z praktyką,
• rozwijania zainteresowań i sprawności umysłowych oraz rozwiązywania koniktów.
Rozdziały:
Rozdział 1. Kompetencje kluczowe a umiejętności
1.1. Edukacyjny wymiar pojęcia „umiejętności”
1.2. Kompetencje kluczowe w systemach edukacyjnych krajów Unii Europejskiej
Rozdział 2. Miejsce komputera w teoriach kształtowania umiejętności
2.1. Kognitywne teorie nauczania
2.2. Aspekty społeczne i kulturowe w teorii uczenia się Jerome S. Brunera
2.3. Teoria nauczania programowanego
2.4. Teoria równoległego i rozproszonego modelu przetwarzania informacji
2.5. Teoria wielostronnego kształcenia
2.7. Style uczenia się i nauczania
Rozdział 3. Identyfikacja umiejętności kluczowych na drugim etapie kształcenia w szkole podstawowej
3.1. Planowanie, organizacja i ocena własnej nauki
3.2. Umiejętność komunikowania się
3.3. Współdziałanie w zespole i praca w grupie
3.4. Twórcze rozwiązywanie problemów
3.5. Wykorzystanie informacji i posługiwanie się technologią informacyjną
3.6. Połączenie wiedzy z praktyką
3.7. Rozwijanie zainteresowań i sprawności umysłowych
3.8. Rozwiązywanie konfliktów
Rozdział 4. Komputerowe wspomaganie kształtowania umiejętności kluczowych w szkole podstawowej
4.1. Rodzaj sprzętu komputerowego
4.2. Cechy i funkcje oprogramowania edukacyjnego
Rozdział 5. Metodyczne aspekty nauczania informatyki w szkole podstawowej
5.1. Analiza podstawy programowej z informatyki w szkole podstawowej
5.2. Metody wykorzystywane w nauczaniu informatyki w klasach IV–VI
5.3. Ocena i pomiar umiejętności kluczowych uczniów
5.4. Charakterystyka uwarunkowań związanych z kształtowaniem umiejętności kluczowych
Rozdział 6. Planowanie i przygotowanie procesu kształtowania umiejętności kluczowych
Rozdział 7. Edukacyjne postulaty w procesie kształtowania umiejętności kluczowych
7.1 Wnioski praktyczne
Wykaz tabel
Wykaz wykresów i rysunków
Wykaz aneksów
Aneks 1. Arkusz oceny prezentacji
Aneks 2. Scenariusze zajęć z informatyki w procesie kształtowania umiejętności kluczowych
adobe algorytmy apache asp autocad asembler bsd c++ c# delphi dtp excel flash html java javascript linux matlab mysql office php samba voip uml unix visual studio windows word
Księgarnia Informatyczna zaprasza.