Autor: Cockburn Alistair
ISBN: 83-204-2917-X
Ilość stron: 310
Data wydania: 2004
Twarda oprawa
Książka "Jak pisać efektywne przypadki użycia" jest poświęcona przypadkom użycia – stosunkowo nowemu narzędziu w inżynierii oprogramowania, służącemu do zapisywania wymagań. Czytelnik dowiaduje się, jak pisać, udoskonalać i efektywnie wykorzystywać przypadki użycia w całym procesie wytwarzania oprogramowania.
Książka "Jak pisać efektywne przypadki użycia" składa się z trzech części.
Pierwsza jest przeznaczona dla osób nieobeznanych z tym nowym narzędziem. Autor przedstawia poszczególne fragmenty opisu przypadku użycia. Pokazuje, jak określić zakres przypadku użycia, aktorów i uczestników, cel, warunki wstępne, wyzwalacze, gwarancje, scenariusze i rozszerzenia.
Druga część jest przeznaczona dla osób mających już pewne doświadczenie w pracy z przypadkami użycia. Autor opisuje specyficzne problemy pojawiające się w przedsięwzięciach, przy realizacji których użyto tego narzędzia. Rozważa, ile powinno być przypadków użycia i co zrobić, jeśli jest ich wiele i to podobnych. Zajmuje się też modelowaniem procesów przedsiębiorstwa.
Trzecia część to wartościowe źródło informacji dla osób znających tematykę, a szukających konkretnej porady.
Rozdziały:
Rozdział 1. Wstęp
1.1. Czym jest przypadek użycia (mniej więcej)?
1.2. Twój przypadek użycia nie jest moim przypadkiem użycia
· Steve Adolph: „Odkrywanie” wymagań na nowym terytorium
1.3. Wymagania i przypadki użycia
1.4. Kiedy przypadki użycia dają korzyści
1.5. Zarządzaj swoimi siłami
1.6. Rozgrzej się opowiadaniami o użyciu
· Opowiadanie o użyciu: Pobieranie „szybkiej gotówki”
1.7. Ćwiczenia
CZĘŚĆ 1. Elementy treści przypadku użycia
Rozdział 2. Przypadek użycia jako umowa na zachowanie
2.1. Interakcje między aktorami mającymi cele
2.2. Umowa między uczestnikami mającymi interesy
2.3. Model graficzny
Rozdział 3. Zakres
3.1. Zakres funkcjonalny
3.2. Zakres projektowy
3.3. Najbardziej zewnętrzne przypadki użycia
3.4. Korzystanie z wyników prac określających zakres
3.5. Ćwiczenia
Rozdział 4. Uczestnicy i aktorzy
4.1. Uczestnicy
4.2. Aktor główny
4.3. Aktorzy pomocniczy
4.4. System analizowany
4.5. Aktorzy wewnętrzni i przypadki białej skrzynki
4.6. Ćwiczenia
Rozdział 5. Trzy nazwane poziomy celów
5.1. Cele użytkownika (niebieski, poziom morza)
5.2. Poziom streszczenia (biały, chmura/latawiec)
5.3. Podfunkcje (indygo/czerń, pod wodą/małż)
5.4. Wykorzystanie symboli graficznych do zaznaczania poziomów celu
5.5. Poszukiwanie odpowiedniego poziomu celu
5.6. Dłuższy przykład pisarstwa: „Obsłuż zgłoszenie szkody” na kilku poziomach
5.7. Ćwiczenia
Rozdział 6. Warunki początkowe, wyzwalacze i gwarancje
6.1. Warunki początkowe
6.2. Minimalne gwarancje
6.3. Gwarancja powodzenia
6.4. Wyzwalacze
6.5. Ćwiczenia
Rozdział 7. Scenariusze i kroki
7.1. Główny scenariusz powodzenia
7.2. Kroki akcji
7.3. Ćwiczenia
Rozdział 8. Rozszerzenia
8.1. Podstawy rozszerzeń
8.2. Warunki rozszerzeń
8.3. Obsługa rozszerzeń
8.4. Ćwiczenia
Rozdział 9. Warianty technologii i danych
Rozdział 10. Łączenie przypadków użycia
10.1. Podrzędne przypadki użycia
10.2. Rozszerzające przypadki użycia
10.3. Ćwiczenia
Rozdział 11. Formaty przypadków użycia
11.1. Formaty do wyboru
11.2. Siły wpływające na style pisania przypadków użycia
11.3. Standardy dla pięciu rodzajów przedsięwzięć
11.4. Podsumowanie
11.5. Ćwiczenia
CZĘŚĆ 2. Często omawiane tematy
Rozdział 12. Kiedy jest już gotowe?
Rozdział 13. Zwiększenie skali do wielu przypadków użycia
Rozdział 14. CRUD i sparametryzowane przypadki użycia
14.1. Przypadki użycia CRUD
14.2. Parametryzowane przypadki użycia
Rozdział 15. Modelowanie procesów gospodarczych
15.1. Modelowanie a projektowanie
15.2. Łączenie gospodarczych i systemowych przypadków użycia
· Rusty Walters: Modelowanie gospodarcze i wymagania systemowe
Rozdział 16. Brakujące wymagania
16.1. Precyzja wymagań według danych
16.2. Skośne powiązanie przypadków użycia z innymi wymaganiami
Rozdział 17. Przypadki użycia obejmujące całość procesu
17.1. Przypadki użycia w organizacji przedsięwzięcia
17.2. Od przypadków użycia do list zadań lub właściwości
17.3. Od przypadków użycia do projektu
17.4. Od przypadków użycia do projektu interfejsu użytkownika
17.5. Od przypadków użycia do przypadków testowych
17.6. Prawdziwe pisarstwo - Andy Kraus: Zbieranie przypadków użycia od wielkich różnorodnych zespołów
Rozdział 18. Szkice przypadków użycia i programowanie ekstremalne
Rozdział 19. Poprawione błędy
19.1. Brak systemu
19.2. Brak aktora głównego
19.3. Zbyt wiele szczegółów interfejsu użytkownika
19.4. Bardzo niskie poziomy celu
19.5. Zawartość nie odpowiadająca przeznaczeniu
19.6. Złożony przykład z nadmiarem opisu interfejsu użytkownika
CZĘŚĆ 3. Przypomnienia dla zapracowanych
Rozdział 20. Przypomnienia o jednym przypadku użycia
Rozdział 21. Przypomnienia o zbiorze przypadków użycia
Rozdział 22. Przypomnienia o pracę przypadkami użycia
DODATKI
Dodatek A. Przypadki użycia w UML
A.1. Elipsy i postacie złożone z kilku kresek
A.2. Związek includes w UML
A.3. Związek extends w UML
A.4. Związek generalizes w UML
A.5. Podporządkowane a podrzędne przypadki użycia
A.6. Rysowanie diagramów
A.7. Lepiej pisz tekstowe przypadki użycia
Dodatek B. Rozwiązywania (niektórych) ćwiczeń
Dodatek C. Słownik pojęć używanych w tekście
adobe algorytmy apache asp autocad asembler bsd c++ c# delphi dtp excel flash html java javascript linux matlab mysql office php samba voip uml unix visual studio windows word
Księgarnia Informatyczna zaprasza.