Autor: Nelly Daszkiewicz
ISBN: 978-83-01-15681-7
Ilość stron: 215
Data wydania: 12/2008
Zapewnienie konkurencyjności jest we współczesnym świecie jednym z najważniejszych wyzwań, przed jakimi stają wszystkie podmioty gospodarcze. Szczególnego znaczenia nabiera zaś w Polsce, która po wstąpieniu do Unii Europejskiej przygotowuje się teraz do przystąpienia do strefy euro. Rozwiązanie tego problemu wymaga znajomości i umiejętności powiązania wielu zjawisk i uwarunkowań pochodzących z różnych dziedzin wiedzy.
Książka zawiera kompleksowy wykład na temat konkurencyjności w skali makro (gospodarki), mezo (sektorów) i mikro (przedsiębiorstw, w tym MSP). Porządkuje i systematyzuje wiedzę rozproszoną do tej pory fragmentarycznie w wielu publikacjach.
Autorzy przedstawiają w nim:
• prodstawy teoretyczne i terminologię,
• problemy konkurencyjności związane z globalizacją i procesami integracyjnymi,
• wyniki przeprowadzonych badań,
• doniesienia najnowszej literatury światowej,
• dużą liczbę przykładów pochodzących z praktyki gospodarczej.
Publikacja jest z jednej strony podręcznikiem pomocniczym do przedmiotów związanych z konkurencyjnością, wykładanych na kierunkach ekonomicznych i zarządzania, z drugiej zaś znakomitą lekturą dla praktyków poszukujących wiedzy i inspiracji, jak zapewnić swoim firmom przewagę na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Rozdziały:
Rozdział 1. Konkurencyjność podmiotów – ujęcie teoretyczne
1.1. Konkurencyjność – zarys problemu
1.2. Wybrane definicje konkurencyjności
1.3. Kierunki rozwoju badań nad konkurencyjnością
1.4. Konkurencyjność wobec wyzwań globalizacji
Rozdział 2. Technologie informacyjne i komunikacyjne jako czynnik kształtujący makroekonomiczną konkurencyjność gospodarki
2.1. Pomiar konkurencyjności gospodarki na poziomie makroekonomicznym
2.2. Technologie informacyjne i komunikacyjne (ICTs)
2.3. Rola ICTs w poprawie konkurencyjności makroekonomicznej gospodarki
2.4. Poziom wdrożenia ICTs w kraju a konkurencyjność makroekonomiczna jego gospodarki
Rozdział 3. Społeczeństwo informacyjne i jego rola w podnoszeniu konkurencyjności makroekonomicznej gospodarki
3.1. Społeczeństwo informacyjne i elementy je kreujące
3.2. ICTs a rozwój społeczeństwa informacyjnego
3.3. Jak mierzyć stopień rozwoju społeczeństwa informacyjnego?
3.4. Społeczeństwo informacyjne a konkurencyjność makroekonomiczna gospodarki
Rozdział 4. Cenowa konkurencyjność w ujęciu międzynarodowym
4.1. Prawo jednej ceny jako fundament cenowej efektywności rynków
4.2. Podstawowe zastrzeżenia wobec prawa jednej ceny i teorii parytetu siły nabywczej
4.3. Potencjalne korzyści wynikające z wyrównywania się cen
4.4. Porównanie poziomu cen w Unii Europejskiej
4.5. Poziom cen a konkurencyjność rynków
Rozdział 5. Konkurencyjność polskiego eksportu artykułów przemysłowych na rynku unijnym w latach 1995–2003 – analiza na poziomie mezo
5.1. Zmiany strukturalne w polskim eksporcie artykułów przemysłowych na rynek unijny
5.2. Zmiany poziomu konkurencyjności polskich wyrobów przemysłowych na rynku Piętnastki w latach 1995–2003
5.3. Jakość czy cena – strategia wzrostu konkurencyjności polskiego przemysłu na rynku
Rozdział 6. Konkurencyjność MSP w procesie internacjonalizacji
6.1. Czynniki konkurencyjności MSP
6.2. Wspieranie MSP w Unii Europejskiej
6.3. Strategie internacjonalizacji MSP
6.4. Internacjonalizacja MSP poprzez sieci
6.5. Innowacyjność jako źródło przewagi konkurencyjnej
Rozdział 7. Sieci małych przedsiębiorstw a utrzymanie konkurencyjności
7.1. Przedsiębiorczość – perspektywa sieciowa?
7.2. Formy współpracy małych firm w sieciach
7.3. Znaczenie cech charakterystycznych sieci – model sieci małego przedsiębiorstwa
7.4. Wykorzystanie sieci w małych przedsiębiorstwach – studia przypadku
7.5. Sieci małych przedsiębiorstw a ich konkurencyjność
Rozdział 8. Symptomy spadku konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw
8.1. Wprowadzenie
8.2. Etapy kryzysu przedsiębiorstwa
8.3. Metody prognozowania zagrożenia kryzysem przedsiębiorstw
8.4. Finansowe symptomy spadku konkurencyjności – analiza empiryczna
8.5. Wnioski
Aneks 1. Wartości wskaźnika konkurencyjności gospodarki (GCI) – dane za rok 2005, World Economic Forum
Aneks 2. Wartości wskaźnika konkurencyjności IMD – dane za rok 2006
Aneks 3. Wartość TAI dla wszystkich krajów, dla których oszacowano wskaźnik – dane za rok 2001, według UNDP
Aneks 4. Wartości DAI dla krajów, dla których oszacowano indeks – dane za rok 2002
Aneks 5. Wartość DOI dla wszystkich gospodarek, dla których oszacowano indeks – dane za rok 2006
Aneks 6. Wartości wskaźnika ISI – dane za rok 2006
Aneks 7. Ranking NRI – dane za rok 2006
adobe algorytmy apache asp autocad asembler bsd c++ c# delphi dtp excel flash html java javascript linux matlab mysql office php samba voip uml unix visual studio windows word
Księgarnia Informatyczna zaprasza.