Książka przeznaczona przede wszystkim dla studentów wszystkich kierunków studiów poza informatyką oraz dla osób, które nie zajmują się zawodowo informatyką, ale chcą znać podstawowe zasady korzystania z komputerów oraz rozumieć procesy zachodzące podczas wykonywania obliczeń i przetwarzania danych.
Autor przedstawia w niej następujące zagadnienia:
• podstawowe pojęcia z zakresu systemów liczbowych i ich zastosowań,
• zasady kodowania informacji w systemach cyfrowych,
• elementy sprzętu i oprogramowania,
• podstawowe informacje o sieciach i bezpieczeństwie,
• pojęcie i rodzaje algorytmów,
• podstawy programowania,
• rolę danych w procesie obliczeniowym,
• prawne i etyczne aspekty informatyzacji
Wszystkie wyżej wymienione pojęcia są ze sobą ściśle powiązane i zostały omówione ogólnie, bez odwoływania się do konkretnego sprzętu, oprogramowania czy języka programowania. Taki sposób prezentacji materiału ma na celu przybliżenie Czytelnikom najważniejszych pojęć z zakresu informatyki i uporządkowanie ich wiedzy wyniesionej ze szkoły, kursów, samokształcenia oraz innych źródeł.
Autor ma nadzieję, że przedstawiony materiał pozwoli na lepsze zrozumienie zagadnień związanych z prowadzeniem obliczeń i przetwarzaniem informacji. Z uwagi na to, że celem autora jest tylko ilustracja pewnych pojęć i zagadnień (np. kodowania informacji), a nie ich wszechstronne omówienie, świadomie zastosowane zostały pewne uproszczenia.
Każdy poruszony temat uzyskał wsparcie w kilku pozycjach literatury zamieszczonej na końcu książki, które pozwolą zainteresowanym Czytelnikom na rozszerzenie swojej wiedzy w wybranym zakresie.
Rozdziały:
Wprowadzenie
Trochę (subiektywnej) historii
Słowo o terminologii
1. Zasady zapisu informacji
1.1. Czym jest informacja
1.2. Systemy zapisu liczb
1.3. Bajty
2. Znaki, liczby i inne informacje
2.1. Znaki i teksty
2.2. Wielkości liczbowe
2.3. Multimedia - obrazy, dźwięki, barwy, animacje
2.4. Kompresja informacji
2.5. Szyfrowanie
2.6 Podsumowanie informacji o kodowaniu - 50
3. Sprzęt i oprogramowanie
3.1. Architektura komputerów
3.2. Sprzęt
3.3. Oprogramowanie
3.4. Struktura zapisu informacji
3.5. Podstawy bezpieczeństwa danych
3.6. Bezpieczeństwo w sieciach
4. Algorytmy i programowanie
4.1. Algorytmika
4.2. Zapisy graficzne algorytmów
4.3. Od problemu do rozwiązania
4.4. Zasady programowania
5. Dane – gromadzenie i wyszukiwanie
5.1. Gromadzenie i przechowywanie danych
5.2. Podstawowe pojęcia z zakresu baz danych
5.3. Wyszukiwanie informacji
6. Zagadnienia etyczne i prawne
6.1. Etyka komputerowa i prawo
6.2. Skutki społeczne informatyzacji
6.3. Prawa autorskie
6.4. Ochrona danych osobowych
Dodatek A. Kalendarium historii informatyki - 135
Dodatek B. Tabele kodowe - 139
Podstawowy i rozszerzony zestaw ASCII - 139
Wybrane znaki w kodzie Unicode - 142
Dodatek C. Przykłady i zadania do rozdziału 1 - 147
Różne systemy liczbowe - 147
Przekodowywanie pomiędzy systemem dwójkowym a szesnastkowym - 149
Zadania - 150
Dodatek D. Przykłady i zadania do rozdziału 2 - 151
Zapis liczb i wyznaczanie błędów - 151
Obliczenia binarne - 153
Zadania - 154
Dodatek E. Przykłady i zadania do rozdziału 4 - 155
Inne oznaczenia elementów schematu blokowego - 155
Przykłady schematów blokowych - 156
Schematy obliczeń iteracyjnych - 160
Zadania - 163
Dodatek F. Bibliografia - 165
adobe algorytmy apache asp autocad asembler bsd c++ c# delphi dtp excel flash html java javascript linux matlab mysql office php samba voip uml unix visual studio windows word
Księgarnia Informatyczna zaprasza.