Autor: Małgorzata Sidor-Rządkowska
ISBN: 978-83-7526-724-2
Ilość stron: 216
Data wydania: 05/2010
Podkreśla się powszechnie, że jedną z barier ograniczających rozwój małych firm są trudności związane z kierowaniem ludźmi. Każde tego typu przedsiębiorstwo ma wprawdzie własną specyfikę i nie istnieje jeden wzorzec postępowania, którym powinni się kierować właściciele, jednak możliwe i pożądane jest dopasowanie prezentowanych tu modeli działania do konkretnych potrzeb, uwarunkowań i okoliczności.
Omawiając zatem specyfikę zarządzania ludźmi w małej firmie (rozumianej tu jako przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 50 osób), autorka skupia się na zagadnieniach, których znaczenie można uznać za strategiczne:
rekrutacja i selekcja - wybór sposobu ich przeprowadzenia i szczegóły postępowania,
rozwój i doskonalenie pracowników - adaptacja i kariera zawodowa w firmie, szkolenia, motywowanie i wynagradzanie personelu - teorie motywacji a praktyka zarządzania, <
kształtowanie systemów wynagrodzeń,
systemy ocen - kryteria, przegląd metod, prowadzenie rozmów oceniających,
rozstanie z pracownikiem jako sprawdzian kultury organizacyjnej - postępowanie przy zwalnianiu zatrudnionych.
Przegląd opisywanych dotąd w literaturze modeli i przytaczane wyniki badań zapewniają solidną podbudowę teoretyczną prezentowanych zagadnień, zaś odwołanie się do konkretnych przykładów z dzisiejszej polskiej rzeczywistości gospodarczej zwiększa praktyczną przydatność książki jako przewodnika dla menedżerów i właścicieli firm.
Rozdziały:
Rozdział 1. Pojęcie małej firmy
Cele definiowania terminu "mała firma" a dobór kryteriów
Pojęcie mikroprzedsiębiorstwa
Małe firmy a kryzys gospodarczy
Rozdział 2. Specyfika zarządzania ludźmi w małej firmie
Charakterystyka wybranych elementów
Styl zarządzania przyjęty przez właściciela
Zarządzanie strategiczne w małym przedsiębiorstwie
Rozdział 3. Przegląd możliwych sposobów prowadzenia polityki personalnej w małej firmie
Utworzenie komórki personalnej
Przekazanie uprawnień i odpowiedzialności za zarządzanie ludźmi kierownikom liniowym
Outsourcing
Rozdział 4. Rekrutacja i selekcja
Samodzielnie czy z pomocą agencji doradztwa personalnego?
Opis stanowiska pracy
Charakterystyka osobowa i profil kandydata
Opracowanie ogłoszenia
Analiza życiorysów i listów motywacyjnych
Formularze aplikacyjne
Prowadzenie wywiadów telefonicznych
Testy psychologiczne
Rozmowy kwalifikacyjne
Sprawdzanie referencji kandydata
Rozdział 5. Rozwój i doskonalenie pracowników
Rekrutacja wewnętrzna - możliwość kariery zawodowej w firmie
Adaptacja zawodowa
Analiza potrzeb szkoleniowych
Szkolenia na stanowisku pracy
Szkolenia poza stanowiskiem pracy
Ocena programu szkoleniowego
Rozdział 6. Motywowanie i wynagradzanie pracowników
Krótki przegląd teorii motywacji
Wnioski dla praktyki zarządzania
Kształtowanie systemu wynagrodzeń
Praca w małej firmie a poziom motywacji pracownika
Rozdział 7. Ocenianie pracowników
Cele i warunki oceny
Prowadzenie rozmów oceniających
Kryteria oceny
Możliwość zastosowania oceny 360-stopniowej w warunkach małej firmy
Przegląd metod oceny
Rozdział 8. Rozstanie z pracownikiem
Zwolnienia spowodowane negatywną oceną pracy
Zwolnienia spowodowane koniecznością zmniejszenia liczby personelu
Rozstanie z inicjatywy pracownika
adobe algorytmy apache asp autocad asembler bsd c++ c# delphi dtp excel flash html java javascript linux matlab mysql office php samba voip uml unix visual studio windows word
Księgarnia Informatyczna zaprasza.